Hotelli Rantasipi, Laajavuori
Engagement- markkinointi, web 2.0
Ja taas on yksi huikea Tulimyrsky onnistuneesti takana! Haluan antaa isot kiitokset kaikille osallistujille! Bond teemalla höystetty tapahtuma roihusi. Yleisö kohtasi engagement-guru 007:n; Teemu Takala ja lupa markkinoida! Tulimyrskyn markkinointiagentit onnistuivat pystyttämään Rantasipi Laajavuoreen syksyn mystisimmän myrskyn; teemoja pohdittiin monelta kannalta ja yleisö pääsi tenttaamaan Alkuvoima Oy:n toimitusjohtaja Teemu Takalaa oikein olan takaa.
Iltapäivä piti sisällään varsin kattavan engagement-markkinointiryöpytyksen. Teemulla oli raikkaita ja kansainvälisiä esimerkkejä ja näkökulmia; näitä oli toivottu. Lupaa oikea asia, sano se yllätyksellisesti, toteuta osallistavasti; tässä yksi Teemun monista taikakaavoista. Teemu kertoi monia asioita video-esimerkkien kautta. 2000-luvulle saakka markkinointi on ollut valtaosin monologia markkinoijalta kuluttajalle; pikku hiljaa olemme siirtymässä kohti dialogia. Ennen markkinoija oli se, joka määritteli tuotteen tai palvelun brändin; nyt kuluttaja haluaa tulla kuulluksi! Kuluttaja määrittelee brändin kulutuskäyttäytymisellään sekä sillä, kuinka tuotetta tai palvelua käytetään! Välillä markkinoija on täysin hakoteillä tuotteen ydinidean kanssa; tänä päivänä kuluttajat rakentavat brändin mihin suuntaan haluavat. Yritykset tai mainos-ja markkinointitoimistot yrittävät pysyä kuluttajien luomien puskaradioiden vauhdissa; kaveria uskotaan tänä päivänä paremmin kuin massamarkkinointia.
Brändiä kontrolloidaan ulkopuolelta; uusia suuntaviivoja luovat esimerkiksi keskustelupalstat, erilaiset yhteisöt, kuluttajien ”keksimät” sloganit ja kotikutoiset markkinointikampanjat (vrt. Menthos + kevyt coca-cola, Tom Dixon; Will it blend?) Se miten yritykset reagoivat näihin ”kampanjoihin” on ratkaisevaa; kuluttajien käytöstä seuraamalla tuotteen ytimen löytäminen voi olla helpompaa kuin sen pohtiminen projektiryhmän kesken yrityksen palavereissa. Brändi ei ole vain metafora; se on tuote, se on tuotteen ydin.
Puskaradio on mainio markkinointiväylä ja vieläpä ilmainen. Puskaradion taitava käyttö on kultaakin kalliimpaa; tosin tämä radio voi teettää niin hyvää kuin hallaakin. Kuluttajien osallistaminen tuotteen markkinoinnissa ja mainonnassa on tätä päivää. On tapahtumassa markkinoinnin murros; kuluttajat tahtovat olla mukana luomassa uutta; miksi siis ei tarjota osaa kokemuksesta tai tuotteesta ilmaiseksi? Sisältöä tuotteeseen tai palveluun saadaan pienillä teoilla ja osallistavilla, mielenkiintoa herättävillä tempauksilla. Kiinnostuksen herättäminen ja tuotteeseen koukuttaminen onnistuu tarjoamalla pala brändiä ilmaiseksi. Asiakas kiinnostuu ja haluaa lisää.
Millä asenteella teet työtä? Miksi et toisi leikkimielisyyttä myös mukaan kampanjaasi. Näytä, että työtä tehdään tosissaan, mutta ei vakavana. Tuo markkinointi mahdollisimman lähelle kuluttajan ostopäätöstä. Kysy itseltäsi; milloin kohderyhmä on vastaanottavaisimmillaan, milloin juuri minun tuotteeni rikastuttaa kuluttajan arkea tai tekee siitä helpompaa?
Itselleni Tulimyrsky-päivästä jäi hyvä maku suuhun. Teemu Takala onnistui pitämään napakan ja herättelevän iltapäivän aiheista, jotka ovat varmasti meille kaikille syvemmän pohtimisen arvoisia!
Tekstin on kirjoittanut ohjelmavastaava Minna Janhonen
Tulimyrskyn tunnelmia:
(Kuvat: Mikko Hiukka)
maanantai 1. joulukuuta 2008
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti